Moderni taide puhututtaa Napolissa

Kauneus on katsojan silmässä, sanotaan, ja siltä vaikuttaa. Napolissa on keskusteltu kiivaasti viime  aikoina, sillä kaupungin keskusaukiolle (Piazza Municipio) asetettiin uusi, moderni tilataideteos Tu si ’na cosa grande (= Pulcinella). Teoksen tekijä on huhtikuussa menehtynyt Gaetano Pesce, kuuluisa italialainen kuvanveistäjä ja arkkitehti, jonka teoksia on ympäri maailmaa (mm. Osakassa  ”L’ Organic Building” ).

Pulcinella-teos maksoi Napolin kaupungille 180 000 euroa ja hintaan sisältyy myös sen vartiointi. Teos julkistettiin 9.lokakuuta ja Gaetano Manfredi (Napolin kaupunginjohtaja) oli paikalla; Vincenzo De Luca (Campanian alueen presidentti) puolestaan oli lupauksestaan huolimatta yllättäen Roomassa sinä päivänä. Teos on ihastuttanut ja vihastuttanut väkeä. Turisteja teos kiinnostaa, mutta paikalliset eivät pidä siitä lainkaan. Naisjärjestö ”Terra di Lei” allekirjoitti jopa vetoomuksen taideteoksen poistamiseksi. Perusteena vaatimukselle on sen fallistinen muoto ja patriarkaalinen sanoma. Joka tapauksessa teos tulee olemaan piazza Municipiolla 19.joulukuuta saakka alkuperäissuunnitelman mukaisesti.

Pulcinella-teos Napolin keskusaukiolla

Gaetano Pesce halusi omistaa teoksensa Napolille ja Pulcinella-hahmolle, sillä hän ihaili Napolin eläväisyyttä ja riehakasta olemusta. Teos ei esitä Pulcinellaa konkreettisesti vaan värien ja muodon kautta. Teos on rakennettu metallikehikosta, joka tukee värikästä kangaspylvästä (korkeus 12 metriä). Värikkäin muovikukin koristellut vaijerit kiinnittävät teoksen aukiolle ja Pulcinella dialogoi vastapäätä olevien metallikeihään lävistämien sydämien (korkeus 5 metriä) kanssa. Iltaisin sekä pylväs että sydän valaistaan ja ne loistavat Napolin yön pimeydessä. Kriitikkojen mielestä nämä kaksi teosta symboloivat naiseuden ja miehuuden elementtejä ja eroja. Taidekriitikko Vittorio Sgarbi on puolustanut teosta. Hänen mielestään se on tekijän ironinen ja innovaatinen käsitys Pulcinellan monista vivahteista,  hauskuudesta ja erotismista.

On syytetty, että teos ei ole alkuperäisen suunnitelman mukainen, sillä siinä värinä oli valkoinen ja se muistutti miesten kauluspaitaa nappeineen,  sydämiäkin oli vain yksi. Itse asiassa teoksen julkistamistilaisuudessa Pulcinella oli valkoinen väriltään ja vasta myöhemmin sille puettiin värikäs kaapu ylleen. 

Viimeisin käänne Pulcinella-teoksen vaiheissa on syyte plagioinnista. Muotisuunnittelija Gianni Molaro väittää Gaetano Pescen omineen idean hänen teoksestaan 1990-luvulta ja muokanneen sitä omiin tarpeisiinsa.

Pulcinella-teos on todella onnistunut tavoitteessaan, sillä se on puhututtanut monia.  Modernin taiteen tarkoitushan on herättää keskustelua:sitä on todella syntynyt runsaasti – sekä puolesta että erityisesti vastaan! Kannattaa käydä ihailemassa teosta paikan päällä, jos matkustaa Napoliin, ja muodostaa oma mielipiteensä asiasta.

Teksti ja kuvat: Miia Mattila